Prévu pour le 10 octobre 2010 aux États-Unis, ce film racontera la victoire d'un cheval de course en 1973. Une histoire vraie, bien sûr, dans la tradition des films de sport Disney.
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Dernière édition par Dash le Ven 30 Sep 2022 - 11:25, édité 2 fois
Mouetto Membre Honoraire
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Euh, c'est une vraie affiche, ça ? On dirait un fake.
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Voilà plusieurs jours que tout Internet parlait de Secretariat comme du prochain Oscar 2011 (ou du moins, un sérieux candidat), mais finalement, d'après les estimations, le film ne serait que 3° du box office ce week-end ("underperforming" comme le disent les Américains).
Toutefois, il me semble que cette déception est à relativiser, car, quand on voit les estimations de Deadline, on arrive à :
1. Life As We Know It - $15M 2. The Social Network - $15M 3. Secretariat - $14.5M
Bref, avec seulement 500 000 $ d'écart avec le 1er, on ne peut pas dire que Secrétariat se plante en beauté... Et d'ailleurs, ces estimations ne sont basées que sur les chiffres de vendredi (Life a récolté 5 M, et Secretariat : 4,2 M) Si ça se trouve, Secretariat tiendra mieux que prévu pendant le week end, et il pourrait se retrouver 1er... Bref, n'imaginons pas que ce soit un bide.
Bien sûr, il n'ira sans doute pas très haut (quand je pense que certains sites tablaient sur un 40 M pour le week-end de sortie), mais on peut espérer entre 30 M pour un succès modeste, et jusqu'à 60 M, si le bouche-à-oreille est bon.
En parallèle, You Again pourrait dépasser les 20 M ce week-end, et s'éteindre tout doucement.
Reste à savoir si le film peut effectivement trouver sa place lors des Oscars... Mais vu que la cérémonie n'aura lieu que dans 6 mois, cela ne pourra avoir d'impact que sur les ventes de blu-ray et de DVD, et non sur la carrière du film en salles.
The Hollywood Reporter annonce 12.6 millions de dollars. On est loin tout de même du score de The Blind Side, que Disney voulait égaler avec Secrétariat.
12,6M pour un budget de 35M de $ c'est pas très glorieux, surtout que le film etait dans 800 salles en avant première le week-end précédent, donc la chute devrait etre un petit peu plus importante, a moins d'un bon bouche a oreille. il me semble que les critiques sont plutot bonnes! selon rottentomatoes: 6,3/10 de moyenne PRESSE et 71% des spectateurs aiment le film...
Toute la presse a commenté le score du film. Et il y a d'excellents articles sur le sujet. Je me permets d'inclure une sélection, avec, en gras, les passages les plus intéressants :
- The Hollywood Reporter publie un article sur la nouvelle stratégie marketing de Disney, et les leçons que le studio devrait en tirer. On y apprend notamment que le film a surtout marché dans le "coeur" du pays (pas les grandes villes comme L.A. ou New York) et que Disney a voulu toucher les fidèles, comme Warner l'avait fait pour The Blind Side.
Racing saga "Secretariat" stirred the emotions of moviegoers during the weekend -- just not enough of them. The latest in a series of disappointing film releases by Disney, "Secretariat" represents only the second major theatrical campaign by the recently assembled marketing team of Hollywood newbie MT Carney. She was among those accepting blame for the poor summer outing of Disney's family fantasy "The Sorcerer's Apprentice" and on Sunday she acknowledged "Secretariat" was playing well only in the U.S. heartland.
"We always knew it was going to play better in the center of the country than elsewhere," Carney told The Hollywood Reporter. "We did hugely well in the smaller towns and didn't do so well in New York and L.A. But we knew that would be the case."
Supplementing other marketing efforts, Disney promoted the PG-rated picture heavily to faith-based organizations in a campaign reminiscent of last year's sports drama "The Blind Side" from Warner Bros. Carney declined to comment on costs related to more traditional media buys for the movie, but she signaled a continuing evolution of her strategies for the Disney film slate.
A onetime consumer-products marketer, Carney said she is reviewing the studio's marketing approach with an eye toward possible changes.
"One of the big things that we're doing is to look at what's working for us and what's not working," she said. "I have radically changed the marketing team, and we're going to be looking at the media mix and seeing where we should be spending our money."
That doesn't necessarily mean the studio will adopt more unconventional methods in its theatrical marketing, she cautioned.
"We have to look at what's making an impact and actually driving people to see the movie -- as opposed to what just gets people talking," Carney said. "Sometimes there is a temptation just to go for the shiny new thing. So if we should be doing more television, then that's what we will do. If it means more social-networking media, then that's what we will do."
Carney's team has yet to work on a picture they helped to green-light. But that doesn't make challenges such as "Secretariat" any less important, the Scottish-born marketing maven stressed.
"I feel responsible for everything I do, and I take all of this incredibly seriously and personally," she said. "That's something I just have to get over. But when I get to the movies that we helped to green-light, that will help drive the process."
* THR a également écrit un article pour comparer les scores du film à ceux d'autres films mettant en scène un cheval :
In the show position, Secretariat clocked in with an estimated $12.6 million on around 3,600 screens at 3,072 locations. While far from the champion that the titular horse was, the movie's opening was stronger than recent October horse movies Flicka and Dreamer: Inspired by a True Story. Secretariat, though, trailed its most comparable picture, Seabiscuit, by a wide margin. Playing at two thirds of the theaters, Seabiscuit made $20.9 million out of the gate, or the equivalent of over $27 million adjusted for ticket price inflation (though it had more hype and a best-selling book behind it). Distributor Walt Disney Pictures reported that Secretariat played stronger than normal for its gross in the middle of the country (especially in Kentucky, of course). The studio's research showed that 58 percent of the audience was aged 35 years and older, that 55 percent of the audience was female, and that 67 percent was "couples" (followed by "families" at 27 percent).
* Enfin, Hollywood Deadline parle de la déception de Disney, avec des chiffres encore plus précis. On apprend que le film n'a coûté que 30 M, mais surtout que la campagne marketing aurait finalement été ratée, car mal axée. Surtout, l'article évoque les différences avec Pur sang (Seabiscuit) qui avait somme toute de plus grands atouts, en termes scénaristiques mais aussi en ce qui concerne la date de sortie :
Rarely have I seen so much snark as there's been this weekend now that Secretariat came up lame at the box office despite its "A" Cinemascore and PG advantage. But Friday night it hit a West Coast wall, leaving only Saturday for Disney to hope to capture some of the family crowds and see hidden strength in the Heartland. It did overperform in Salt Lake City, Denver, Phoenix, Dallas, Seattle. Attendance skewed older (ages 35+ at 58%) and slightly female (55%). Couples comprised the majority at 67% with families second at 27%. Still the pic underperformed despite last Saturday's sneak previews around the nation as well as an aggressive 6-week screening program with approximately 250 screenings in the Top 50 markets. (Locations included large churches and military bases.) Disney is known for producing “movies that inspire” (Remember The Titans, Miracle, Invincible, The Rookie) especially with a sports focus. But the majority of those films have opened in the $16M-19M range. Problem is, Disney thought Secretariat could perform like The Blind Side and it didn't. Good thing the production cost was only low-$30sM.
All weekend, rival studio execs snarked to me about how the Secretariat marketing campaign was "horrid," in the words of one. "The only audience interested was old females, but the print and the spots made it look like an action movie. Where was The Blind Side's spunky female empowerment, the comedy, the romance?" Criticized another, "I think when you take the beautiful Diane Lane and turn her into a frumpy aged-up woman, you're flirting with danger. Then there's the whole horse thing, which is probably second only to boxing in moviegoing 'who cares?'. Plus, Seabiscuit opened in summer when there was a dearth of adult pictures and it really stood out. This one is awash in a sea of adult movies." Seabiscuit from Universal opened with $20.8M over the weekend of July 25, 2003, and was considered an underperformer. "I know Seabiscuit worked," a rival exec tells me, "but Seabiscuit was based on a bestselling book with a real underdog story about an underdog horse. The tables are switched with this story because the horse was dominant but the owner was the underdog. Big difference."
As for Disney marketing, it's a weak start for the Rich Ross regime which inherited this movie from predecessor Dick Cook. No one's impressed yet with Ross' new marketing czarina MT Carney (who comes across as Ross' Yes Woman, I hear). And it's nothing short of bizarre that the studio brought in the despised Valerie Van Galder to help on the Pirates Of The Caribbean 4 campaign.
J'y trouve pour ma part pas mal de similitudes (histoire vraie, pari impossible...) avec Seabiscuit (titre français: Pur sang - La légende de Seabiscuit) que Dreamworks avait coproduit en 2003.
... et que Disney avait distribué en vidéo, notamment en France !
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En salles, c'était aussi Buena Vista qui avait distribué Pur Sang en France, tout comme dans de nombreux pays d'Europe (Italie, Pays Bas, Royaume Uni) et en Argentine et au Brésil. S'agissant d'une production Spyglass, qui a l'époque détenait un partenariat avec Disney (Instinct, Sixième Sens, Révélations, Mission to Mars), la firme aux grandes oreilles avait eu le droit de le diffuser dans un petit nombre de pays, mais c'est surtout Universal, co-producteur, et de surcroît distributeur de Dreamworks (l'un des 3 autres studios producteurs) qui l'avait proposé sur la plupart des marchés, notamment les USA, le Japon, l'Allemagne...
D'ailleurs, Secretariat vient compléter une très longue liste de productions Disney consacrées aux chevaux : L'Homme qui murmurait à l'oreille des chevaux, Hidalgo, L'indomptable, A Coeur Vaillant, la légende de l'Etalon Noir en Imax, et par l'intermédiaire de Miramax, Le Cheval venu de la mer.